دانشگاه الزهرا (س) میزبان پنجمین نشست علمی زنان ایران و چین با موضوع همکاریهای علمی و بینالمللی در حوزه زنان بود. این نشست با هدف تبادل تجربیات بین دو کشور برگزار شد.
در این نشست علمی که با حضور زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا (س)، مریم اردبیلی مدیرکل زنان شهرداری تهران، شقایق حقجوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه تحقیقات معاونت فناوری وزارت بهداشت و هیئت علمی دانشگاه زنان چین برگزار شد، موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
زهرا ناظم بکائی در سخنرانی خود به تمدن کهن دو کشور ایران و چین اشاره کرد و بر ظرفیتهای علمی و پژوهشی زنان دو کشور تاکید کرد. وی همچنین با اشاره به جهانبینی اسلامی، بر برابری حقوق انسانی زنان و مردان و بهرهمندی زنان ایرانی از سیاستهای حمایتی بالادستی تاکید کرد. ارائه آمارهای چشمگیر پیشرفت علمی زنان و دختران در ایران از دیگر بخشهای سخنرانی رئیس دانشگاه الزهرا (س) بود.
معاون دانشگاه زنان چین نیز با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه الزهرا (س)، به قدمت و جامعیت این دانشگاه و وجود تساوی حقوق زنان و مردان در ایران اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد که زنان نخبه دو کشور بتوانند نقشآفرینی بیشتری در صلح و توسعه جوامع داشته باشند.
در ادامه این نشست، رؤسای دانشکدههای چین و سخنرانان ایرانی به ارائه سخنرانیهایی در موضوعات مختلف از جمله برابری فرصتهای آموزشی، کارآفرینی زنان، فناوریهای نوین و همکاریهای ایران و چین در حوزه فناوری پرداختند.
خدیجه جدا، مشاور معاون علمی فناوری رئیس جمهور، با اشاره به نقش زنان ایران و چین به عنوان تولیدکنندگان موفق فناوری، پیشنهاداتی برای همکاریهای دوجانبه در این زمینه ارائه کرد. این پیشنهادات شامل ایجاد مراکز فناوری و نوآوری ویژه زنان، تبادل دانش و همکاری علمی پژوهشی مشترک و تاسیس صندوق توسعه و توانمندسازی مشترک بود.
مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهرداری تهران، نیز در سخنرانی خود به اهمیت نقشآفرینی زنان و مزیتهای زنانگی در عرصههای مختلف از جمله فناوریهای نوین و اقتصاد اشاره کرد. وی تاکید کرد که حفظ ارزشهای زوجیت (زنانگی و مردانگی) برای ورود متناسب و عادلانه به جهان آینده ضروری است.
در پایان این نشست، اعضای هیئت علمی و مسئولان دانشگاه زنان چین از کتابخانه مرکزی و مراکز پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) بازدید کردند.
